Framsteg och motgång

Yes, yes, YES!!! Film i Västerbotten har äntligen svarat! Och de går med på att sponsra oss, med inte mindre än 6000 :-

Jag, Matilda och Josefine ska på något allmänt möte/evangemang på "film i västerbotten" nu på torsdag. Kommer tydligen vara en massa andra dokumentärfilmare där då och folk från SVT etc. Perfekt tillfälle att knyta kontakter! Och självklart för oss att fråga om eventuella hinder med det vi håller på med.
Hittills har jag faktiskt inte stött på några större problem med projektet,.... eller det vill säga inte förens jag fick tillbaka mejlet från Lill (vår kontakt på film i västerbotten).
Hon anmärkte där att vi redan hade funderat på en del låtar på många delar av filmen och undrade om vi hade funderat på rättigheter av musik och "att det kan bli rätt dyrt"....
Hon har Rätt! Det kan bli rätt dyrt! I vilket fall om jag väljer att visa filmen annat än privat.
Kollade upp lite om rättigheterna igår. Om filmen endast ska visas privat, för släkt och vänner, har man rätt att använda sig av vilken, samt hur mycket musik man vill.
Ska filmen dock visas "in public" måste man fått rättigheter av själva utgivarna/artisterna att få använda den bit av musiken som kommer att vara med. Spelar ingen roll ifall det är 1 min, 3 sek eller om det bara är någon som ska nynna på melodin i duschen. MAN MÅSTE HA RÄTTIGHET TILL LÅTEN! Annars kan det hända att de får rättsliga påföljder, d v s om man blir påkommen.
Med tanke på att jag tänkt visa filmen på Umeås stora gymnasieskolor, på någon av Umeås biografer + att den kommer att visas på en filmfestival, så är jag nog ganska Död om jag inte får fram rättigheter till låtarna jag vill ha med.
Och med tanke på att de flesta låtar jag funderat på att ha med är av internationella artister som Rob Zombie, Shakira, Eisley, Justin Nozuka, Christina Augilera,.... then good luck for me to get this for free!

Saken är den att det kan bli billigt, eller till och med gratis om jag lyckas få tag i artisterna på egen hand. Good Luck! Alla de här artisterna är ju internationella och ingen av dem är från Sverige, så lär nog behöva anlita en firma som kontaktar dem åt mig. Och det är här den dyra delen kommer in.
Som tur är, har jag inte funderat på så många låtar som jag verkligen vill ha med. Många kommer vi att spela in på egen hand och många är med mitt och Hannas band Walkabout (som även är en del av filmen och gett titeln till denna)
Så jag antar önska mig lycka till! Med tanke på att vissa av scenerna skrivits efter låtarna (och är jätteviktiga scener i filmen.... suck)
Fortsättning följer...
Ciao.

RSS 2.0