Gore Verbinski as "Pirates of the Caribbean" director for life!

I onsdags var det världspremiär för nya "Pirates of the Caribbean: On stranger tides"..
.. gissa vem som var övertaggad och gick och såg den i 3D?
Blev dock besviken...
Tyvärr visade sig min överantusiasm som pirat fanatiker och PotC älskare vara en aning bortslösad, då filmen verkligen inte höll måttet för dessa två!
Filmen var en bra äventyrsfilm, MEN den höll absolut inte den ton av mystik av legender och faktisk Pirat historia som de tidigare filmerna präglats av. De övernaturliga bitarna var även de inte lika finpolerade.
De tidigare monster och häxerier som förekommit i "Pirates" har varit så välpolerade att man faktiskt köper det, med andra ord får man en känsla av realism även där det är som mest overkligt.
"On stranger tides" kändes mer som en Peter Phan saga, än som en legend som blir besannad, gällande den folktro och myter som circulerade bland sjöfarare på 1700-, 1800-talets hav.
Filmen utspelades dessutom till 70% uppe på land och tappade även där hela stuket som faktiskt utmärker Pirater.
Tolkningen av Jack blev även denna mycket otydlig. Ibland framstod Jack som en aning överdriven version av den tidigare karaktären, ibland kändes han en aning tam och ibland framstod han som betydligt mer actionhjälte a la "Die Hard", än den impulsiva, listiga, lustiga, manulpativa lirare han är. Han kunde ofta kännas väl utstuderad i både handligar och replikväg.
Mycket av detta tror jag definitivt beror på att filmen har en ny regisör och därför fått en helt annan nisch.
För att dock nämna något positivt blev jag väldigt glatt överraskad av hela sjöjungfru historien (även om jag velat ta mer del av historien mellan prästen och Syrena). Det var första gången i filmen en legend faktiskt blev helt förklarad och just den delen kändes mer (som i de tidigare filmerna.. thank God) finpolerad. Det var något som verkligen fastnade hos en från filmen och som man kände att man faktiskt köpte.
Så, med andra ord:
Hade filmen inte varit en uppföljare av Pirates-triologin och varit en piratinspirerad äventyrsfilm hade jag tyckt mycket bra om den. Den innehöll mycket humor och bidrog med ett flertal nya intressanta karaktärer.
Så ur en objektiv synvinkel skulle jag ändå våga mig på att ge filmen betyget 4 av 5.
Men ur en PtoC/Pirat älskande synvinkel kan jag tyvärr bara tilldela filmen betyget 2 av 5.
Ciao!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0